Afgifter - provenuet af afgifter og moms
Oversigt over provenuet af afgifter i årene 2016-2023 fordelt på de enkelte afgiftstyper
Tabel 1 viser udviklingen i afgiftsprovenuet i perioden 2016-2023. Udviklingen er kommenteret efter tabellen.
Tabel 1. Statens afgiftsprovenu (netto) 2016 - 2023 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Finansår | 2016 | 2017 | 2018 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022* | 2023* |
Mio. kr. | |||||||||
Tinglysningsafgift | 5.984 | 6.385 | 7.298 | 6.780 | 7.190 | 7.327 | 8.559 | 9.000 | 9.250 |
Merværdiafgift (moms)1 | 196.137 | 205.539 | 215.407 | 215.407 | 230.468 | 227.691 | 247.140 | 260.600 | 268.000 |
Energiafgifter mv. | 32.956 | 34.385 | 38.633 | 34.835 | 33.210 | 32.810 | 33.411 | 31.485 | 30.735 |
Afgift af stenkul mv. | 1.980 | 2.006 | 2.077 | 1.843 | 1.770 | 1.596 | 1.796 | 1.700 | 1.550 |
Afgift af elektricitet | 10.614 | 11.978 | 13.858 | 12.162 | 11.028 | 11.837 | 11.423 | 10.300 | 9.250 |
Naturgasafgift | 3.170 | 3.064 | 3.780 | 3.298 | 2.763 | 2.772 | 2.947 | 2.750 | 2.750 |
Afgift af olieprodukter | 9.678 | 9.840 | 10.789 | 9.977 | 10.005 | 9.491 | 9.878 | 9.535 | 9.785 |
Benzinafgift | 7.513 | 7.497 | 8.129 | 7.556 | 7.644 | 7.114 | 7.366 | 7.200 | 7.400 |
Afgifter vedr. motorkøretøjer | 32.090 | 32.454 | 33.861 | 32.573 | 32.845 | 30.965 | 28.755 | 27.120 | 29.734 |
Vægtafgift (grøn ejerafgift) | 10.609 | 10.333 | 9.886 | 9.886 | 10.552 | 10.321 | 10.462 | 10.561 | 10.842 |
Registreringsafgift | 19.514 | 20.143 | 21.931 | 20.727 | 20.296 | 18.644 | 16.304 | 14.591 | 16.924 |
Afgift af ansvarsforsikringer | 1.534 | 1.519 | 1.580 | 1.496 | 1.478 | 1.444 | 1.420 | 1.400 | 1.400 |
Afgift af vejbenyttelse | 433 | 459 | 465 | 465 | 519 | 556 | 570 | 568 | 568 |
Miljøafgifter | 7.688 | 7.403 | 8.414 | 7.494 | 7.203 | 7.089 | 7.488 | 7.467 | 7.502 |
CO2 - afgift | 3.562 | 3.678 | 3.975 | 3.631 | 3.535 | 3.322 | 3.444 | 3.375 | 3.375 |
Afgift af svovl | 39 | 39 | 44 | 40 | 34 | 33 | 38 | 35 | 35 |
Emballageafgift | 683 | 683 | 758 | 701 | 543 | 723 | 776 | 760 | 770 |
Afgift vedr. CFC | 69 | 57 | 59 | 59 | 42 | 40 | 55 | 60 | 60 |
Afgift af klorerede opløsningsmidler | 0 | 0 | 0 | -2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Afgift af bekæmpelsesmidler | 513 | 530 | 575 | 575 | 590 | 562 | 614 | 635 | 640 |
Affaldsafgift | 145 | 182 | 167 | 133 | 129 | 149 | 193 | 200 | 200 |
Afgift af råstofmaterialer | 148 | 157 | 210 | 172 | 163 | 183 | 200 | 200 | 210 |
Afgift af spildevand | 294 | 250 | 329 | 292 | 290 | 259 | 271 | 300 | 310 |
Afgift af ledningsført vand | 1.598 | 1.582 | 2.006 | 1.611 | 1.674 | 1.634 | 1.698 | 1.700 | 1.700 |
Afgift af Ni/Cd - batterier | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Afgift af PVC og ftalater | 18 | 16 | 17 | 16 | 0 | 0 | 17 | 20 | 20 |
Afgift af kvælstof | 21 | 15 | 14 | 13 | 14 | 19 | 18 | 20 | 20 |
Afgift af mineralsk fosfor | 52 | 52 | 58 | 53 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afgift af kvælstofoxider (NOx) | 545 | 160 | 202 | 202 | 163 | 155 | 165 | 160 | 160 |
Afgift af visse vækstfremmere | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - |
Afgifter på spil mv. | 1.854 | 2.013 | 2.206 | 2.049 | 2.002 | 1.813 | 2.312 | 2.650 | 2.610 |
Øvrige punktafgifter | 14.550 | 14.869 | 14.843 | 14.231 | 14.886 | 15.833 | 19.168 | 13.764 | 15.438 |
Afgift af spiritus | 1.200 | 1.206 | 1.349 | 1.195 | 1.201 | 1.151 | 1.357 | 1.242 | 1.224 |
Afgift af vin | 1.790 | 1.721 | 1.890 | 1.743 | 1.662 | 1.802 | 1.824 | 1.699 | 1.702 |
Afgift af øl | 952 | 911 | 996 | 927 | 820 | 781 | 843 | 805 | 800 |
Afgift af alkoholsodavand2 | 34 | 37 | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
Tobaksafgift | 7.109 | 7.609 | 7.088 | 7.085 | 7.831 | 8.817 | 9.168 | 6.642 | 8.200 |
Afgift af chokolade mv. | 2.483 | 2.455 | 2.565 | 2.378 | 2.390 | 2.351 | 2.548 | 2.416 | 2.425 |
Afgift af konsumis | 325 | 311 | 371 | 356 | 356 | 407 | 394 | 380 | 380 |
Afgift af mineralvand mv.3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Forskellige forbrugsafgifter | 414 | 383 | 392 | 362 | 350 | 340 | 346 | 343 | 477 |
Passagerafgift | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Afgift af lystfartøjsforsikringer | 121 | 125 | 125 | 118 | 93 | 104 | 105 | 110 | 110 |
Afskrivninger mv. | 124 | 112 | 65 | 65 | 182 | 79 | 2.584 | 127 | 120 |
Lønsumsafgift | 7.989 | 8.440 | 10.100 | 8.842 | 9.318 | 9.617 | 9.953 | 10.300 | 10.600 |
Afgift på arbejdsskader | 319 | 409 | 577 | 577 | 557 | 569 | 563 | 590 | 605 |
I alt | 299.566 | 311.897 | 331.340 | 322.789 | 337.679 | 333.714 | 357.349 | 362.976 | 374.474 |
Tallene i tabellen ovenfor er de bogførte tal og er angivet i løbende priser.
Grundet ændret periodisering vil en del af de månedlige indtægter og udgifter, som uden den nye periodisering ville ligge i januar 2019, nu være medregnet i december 2018. Af hensyn til sammenligneligheden af de årlige afgiftsprovenuer, er der derfor indsat en kolonne, der korrigerer for denne ændrede regnskabspraksis.
* Tal vedr. 2022 og 2023 er baseret på skøn, august 2022
1) Grundet ændret periodisering er der i 2019 blevet konteret indtægter fra moms på ca. 12,4 mia. kr. som efter tidligere regnskabspraksis ville være konteret i 2020, svarende til knap 1 måneds ekstra indtægter fra månedsafregnende virksomheder. Ved den gamle regnskabspraksis vil indtægterne fra momsen udgøre cirka 218,1 mia. kr. i 2019.
2) Fra og med 2018 er afgiften på alkoholsodavand ophævet.
3) Fra og med 2014 er afgiften på mineralvand mv. ophævet.
Afgiftsprovenuet 2016-2023
I nedenstående gennemgang af udviklingen i statens afgiftsprovenuer fra 2016-2021 er der for 2018 taget udgangspunkt i korrigerede tal for at gøre en sammenligning mellem årene lettere. Hensigten med korrektionen er at tage højde for en ny regnskabspraksis for periodisering4.
Statens afgiftsprovenu 2016-2021
I perioden 2016-2021 er statens afgiftsprovenu steget fra ca. 299,6 mia. til ca. 357,3 mia. kr., dvs. en stigning på ca. 57,8 mia. kr. svarende til en fremgang på 19,3 pct. Fra 2020 til 2021 steg afgiftsprovenuet med ca. 23,6 mia. kr. – svarende til en stigning på 7,1 pct.
Hovedparten af afgiftsprovenuet kommer fra merværdiafgiften (momsen). Momsen udgør omkring 65-70 pct. af det samlede provenu igennem perioden. I Danmark er der enhedsmoms på 25 pct. på alle varer og tjenester, der udskrives på et forholdsvis bredt grundlag, hvor de vigtigste undtagelser er husleje, finansielle ydelser, aviser o.l. Momsprovenuet var i 2020 på ca. 227,7 mia. kr., mens momsprovenuet i 2021 var på ca. 247,1 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på 8,5 pct.
Lønsumsafgiften udgør i perioden omkring 2,7-3,0 pct. af det samlede afgiftsprovenu. Dette dækker over, at afgiftens andel af det samlede afgiftsprovenu steg i perioden fra 2,7 pct. i 2016 til 2,8 pct. i 2021. Afgiftsprovenuet var i 2021 på ca. 10,0 mia. kr., hvilket er ca. 0,3 mia. kr. mere end i 2020 og ca. 2,0 mia. kr. mere end i 2016. Stigningen skal ses i lyset af, at der i perioden er sket forhøjelser af afgiftssatser.
Tinglysningsafgiften/Skadesforsikringsafgiften (tidligere Stempelafgift) udgør i perioden omkring 2 pct. af det samlede afgiftsprovenu. Afgiftsprovenuet afhænger især af aktiviteten på bolig- og lånemarkedet. I 2020 udgjorde provenuet ca. 7,3 mia. kr., mens det steg med ca. 1,2 mia. kr. til ca. 8,6 mia. kr. i 2021.
Energiafgifterne udgjorde i 2021 omkring 9.3 pct. af det samlede afgiftsprovenu svarende til ca. 33,4 mia. kr. Provenuet fra energiafgifterne er steget med ca. 0,5 mia. kr. fra 2016 til 2021. Energiafgifterne indekseres, men grundlaget er reduceret som følge af en omstilling væk fra fossile brændsler. Tilpasningen til engrosmodellen på elmarkedet medførte et engangstab i elafgiften i 2016.
Afgiften af motorkøretøjer udgør omkring 8-11 pct. af det samlede afgiftsprovenu i perioden 2016-2021. Størstedelen udgøres af registreringsafgiften, som efter momsen er den største enkeltpost blandt statens afgifter. I 2021 var indtægterne fra afgifter vedr. motorkøretøjer på ca. 28,8 mia. kr. hvilket svarer til et fald på 7,1 pct. i forhold til 2020.
Miljøafgifterne udgjorde i 2016 omkring 2,6 pct. af afgiftsprovenuet, mens det i 2021 udgjorde omkring 2,1 pct. Næsten halvdelen af provenuet fra miljøafgifterne vedrører CO2-afgiften. Fra 2016 til 2017 er provenuet fra miljøafgifterne faldet med 3,7 pct., svarende til ca. 0,3 mia. kr., hvilket blandt andet skyldes nedsættelsen af NOx-afgiften, som trådte i kraft den 1. juli 2016. I 2021 var indtægterne fra miljøafgifterne ca. 7,5 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på ca. 0,4 mia. kr. eller 5,6 pct. i forhold til 2020. Provenuet fra CO2-afgiften steg med ca. 0,1 mia. kr. fra 2020 til 2021. Ligeledes steg provenuet for emballageafgiften med ca. 0,05 mia. kr. fra 2020 til 2021
Andelen af de øvrige punktafgifter - spiritus, øl, vin, tobak og chokolade mv. udgør omkring 5 pct. af afgiftsprovenuet over perioden, mens afgifter på spil udgør omkring 0,6 pct. af det samlede afgiftsprovenu.
2022 og 2023
Det forventes, at statens samlede afgiftsprovenu fra 2021 til 2022 stiger med ca. 5,6 mia. kr. - svarende til 1,6 pct., hvilket primært drives af en forventet stigning i provenuet fra moms.
Fra 2022 til 2023 forventes en stigning i statens samlede afgiftsprovenu på ca. 11,5 mia. kr. - svarende til 3,2 pct. Den forventede stigning er drevet af en stigning i det forventede provenu fra moms på ca. 7,4 mia. kr.
Momsprovenuet forventes at udgøre omkring 71,8 pct. af det samlede afgiftsprovenu i 2022 og omkring 71,6 pct. i 2023. Provenuet fra moms forventes at stige med 5,4 pct. fra 2021 til 2022, og 2,8 pct. fra 2022 til 2023.
Tinglysningsafgiften forventes at udgøre omkring 2,5 pct. af det samlede afgiftsprovenu i 2022 og 2023. Afgiftsprovenuet forventes at stige med ca. 0,4 mia. kr. fra 2021 til 2022 og med ca. 0,3 mia. kr. fra 2022 til 2023.
Lønsumsafgiften forventes at udgøre omkring 2,8 pct. af det samlede afgiftsprovenu i 2022 og 2023. Provenuet fra lønsumsafgiften forventes at stige med ca. 0,3 mia. kr. i både 2022 og 2023, så det i 2023 udgør ca. 10,6 mia. kr. Stigningen svarer til en vækst i provenuet på 3,5 pct. fra 2021 til 2022 og 2,9 pct. fra 2022 til 2023. For de finansielle virksomheder er lønsumsafgiftssatsen forhøjet fra 15,2 pct. til 15,3 pct. i 2021, mens den er uændret i 2022.
Energiafgifterne forventes i 2022 at give et provenu på ca. 31,5 mia. kr., hvilket er et fald på 5,8 pct. ift. 2021, svarende til et fald på ca. 1,9 mia. kr. I 2023 forventes et fald på 2,4 pct. til ca. 30,7 mia. kr.
Motorafgifterne forventes i 2022 at give et provenu på ca. 27,1 mia. kr., hvilket er et fald på 5,7 pct. ift. 2021, svarerende til et fald på ca. 1,6 mia. kr., hvilket skyldes et forventet fald i provenuet fra registreringsafgiften på 10,5 pct. For 2023 forventes en stigning på 9,6 pct. til ca. 29,7 mia. kr.
Miljøafgifterne forventes i 2022 at give et provenu på ca. 7,5 mia. kr. hvilket svarer til et fald på 0,3 pct. ift. 2021. For 2023 forventes en stigning på 0,5 pct., svarende til ca. 35 mio. kr. Det giver samlet en forventet stigning på ca. 13,8 mio. kr. sammenlignet med 2021.
4) I 2018 er der pågået et samarbejde med Moderniseringsstyrelsen og Rigsrevisionen, hvor den anvendte regnskabspraksis for indtægterne er blevet udbygget med en præcisering af periodisering ved årsskifte. Ved præciseringen af den anvendte regnskabspraksis for periodisering ved årsskifte sikres, at skatte- og afgiftsarter med en lovbestemt angivelsesfrist senest den 17. januar i året efter regnskabsåret 2018, som vedrører regnskabsåret, periodiseres og herved indregnes i regnskabet, så indtægterne på denne vis følger optjeningsåret. Fra og med regnskabsåret 2019 er det skatte- og afgiftsarter med en lovbestemt angivelsesfrist senest den 1. februar i året efter regnskabsåret, som periodiseres og herved indregnes i regnskabet. Hermed bliver også månedsafregnende virksomheders momsangivelser periodiseret.
I regnskabet for 2018 er der grundet periodiseringen konteret indtægter fra afgifterne på ca. 8,6 mia. kr., der efter den regnskabspraksis, som gjaldt før regnskabsåret 2018, ville være konteret i 2019, svarende til omtrent 1 måneds ekstra indtægter fra de omfattede afgifter. Fra 2019 er den nye regnskabspraksis for periodisering slået igennem for størstedelen af afgifterne og regnskabet, vil igen svare til 12 måneders indtægter. Til gengæld er der i 2019 grundet udvidelsen af periodiseringen konteret indtægter fra moms på ca. 12,4 mia. kr. som efter tidligere regnskabspraksis ville være konteret i 2020, svarende til knap 1 måneds ekstra indtægter fra månedsafregnende virksomheder. I 2020 er den nye regnskabspraksis for periodisering også slået fuldt igennem for momsindtægterne.
Der er tilføjet en ekstra kolonne ”2018 Korrigeret”, hvor indtægterne i 2018 er opgjort efter den tidligere regnskabspraksis med henblik på at gøre en sammenligning med tidligere år lettere. Tilsvarende fremgår momsindtægterne i 2019 opgjort efter den tidligere regnskabspraksis i noten til tabellen. Indtægterne fra 2020 og frem afspejler den nye regnskabspraksis for periodisering.