Skatteministeriet
Oeresundsbroen
9. oktober 2018

Regeringen baner vejen for grøn transport

Ministeren Danmark skal være blandt verdens førende inden for grøn transport. Derfor ønsker regeringen at gøre det mere attraktivt at købe grønne biler ved at øge bundfradraget og udskyde registreringsafgiften på el- og plug-in hybridbiler. Samtidig skal en kommission vise vejen til den grønne omstilling i transportsektoren.

Luk

Anbefal siden

Indtast modtagerens e-mailadresse og dit navn, samt en besked om hvorfor du synes, modtageren skal gøres opmærksom på denne side.

Luk

Siden er sendt!

Du har nu sendt siden:
Regeringen baner vejen for grøn transport

Der skal flere el- og plug-in hybridbiler på vejene. Derfor er regeringen i sit netop offentliggjorte Klima- og Luftudspil klar til at gøre de grønne biler mere tilgængelige med to forslag.

Konkret foreslår regeringen at udskyde indfasningen af registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler i et år og forhøje bundfradraget i to år. Det betyder reelt, at der ikke skal betales registreringsafgift på el-biler til en værdi på op til 400.000 kr. inkl. moms. Samtidigt foreslår regeringen at lempe beskatningen for el- og plug-in firmabiler med 30.000 kr.

”Jeg føler mig ret overbevist om, at mange danskere gerne vil køre i en grøn bil, hvis de ellers er til at betale. Derfor vil vi gerne skubbe på den udvikling ved at sikre, at el- og plug-in hybridbiler i højere grad bliver et alternativ til benzin- og dieselbiler. Derfor foreslår regeringen, at vi fritager de billigste el-biler for registreringsafgift de næste to år”, siger skatteminister Karsten Lauritzen.

I dag står transportsektoren for en stor del af Danmarks samlede CO2-udledning. Det ønsker regeringen at lave om på med et mål om, at alle nyregistrerede biler skal være såkaldt lavemissionsbiler i 2030. Derfor nedsætter regeringen en kommission, som skal udarbejde et samlet forslag til en grøn omstilling af transportsektoren.

”Det er ikke nok bare at sænke og fjerne afgifter. Det er et godt første skridt, men der skal mere til, hvis vi på den lange bane skal nå de ambitiøse mål og bidrage til at bremse klimaudviklingen. Til at hjælpe os med det, nedsætter vi en kommission bestående af eksperter på området, så vi kan få en gennemarbejdet plan for en grøn omstilling i transportsektoren og et realistisk bud på, hvad det koster det danske samfund, statskassen og den enkelte dansker”, siger Karsten Lauritzen.