Regeringen vil skærpe krav og kontrol over for tobaksbranchen

Regeringen kommer nu med en handleplan med 7 tiltag, der skal skærpe kravene og styrke kontrollen med handel af tobak. Det sker, efter producenter og forhandlere har spekuleret i at modvirke de vedtagne afgiftsstigninger på cigaretter.

Regeringen præsenterer en ny handleplan, som skal sikre, at Folketingets vedtagne afgiftsstigninger får den effekt, som har været intentionen fra start.

”Siden afgifterne på tobak blev forhøjet i foråret har flere virksomheder spekuleret i, hvordan de kan trodse intentionen i lovgivningen og fortsat sælge billige cigaretter til danskerne for at vinde markedsandele og berige sig selv. Det er både dybt forargeligt og direkte usmageligt, når virksomheder i vores samfund så aktivt modarbejder hensigten i den lovgivning, der kommer fra Folketinget”, siger skatteminister Morten Bødskov.

Med Finansloven for 2020 vedtog regeringen og et flertal i Folketinget, at afgifterne på tobak skulle stige ad to omgange – første gang den 1. april 2020 og anden gang den 1. januar i 2022. Siden første afgiftsstigning har flere tobaksproducenter forsøgt at fastholde lave priser ved blandt andet at bestille stempelmærker med priser, der er så lave, at salget giver underskud. Samtidig har flere tobaksforhandlere opbygget tobakslagre for at kunne fortsætte handlen med cigaretter til lavere priser.

”Denne aggressive strategi kalder på et klart politisk modsvar, og det leverer regeringen nu. Det er afgørende, at vi sætter foden ned og viser store virksomheder, at i Danmark er det Folketinget, der sætter rammerne og bestemmer, hvilke regler der skal gælde i vores samfund”, siger skatteminister Morten Bødskov.

Med de nye tiltag vil regeringen bl.a. sænke grænsen for, hvor mange stempelmærker producenterne må købe forud for en afgiftsstigning. Regeringen vil også sætte en grænse for, hvor lang tid efter en afgiftsstigning forhandlerne må sælge tobak med gamle stempelmærker.

Derudover vil regeringen styrke kontrollen og skærpe sanktionerne på området. Endelig skal det afsøges, om nye nikotinprodukter, som fx nikotinposer, bør afgiftsbelægges.

Læs hele regeringens handleplan for skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak her.