Panama Papers viser vej til skattepligtige beløb på knap 1 milliard kroner

Skattestyrelsens gennemgang af de såkaldte Panama Papers har afsløret skattepligtige beløb for knap 1 mia. kr. Af dem kan ca. 433 mio. opkræves i skat og 131 mio. kr. er allerede betalt tilbage.

Skattestyrelsen er ved at være færdig med at gennemgå dokumenterne fra Panama Papers-lækagen, som et bredt flertal i Folketinget gav tilladelse til, at skattemyndighederne købte for 6,4 mio. kr. i 2016.

Arbejdet med de mange tusinde dokumenter og mails har givet Skattestyrelsen konkret viden om personer og selskaber, der har placeret formuer i skattely. Penge, som burde have været angivet til de danske skattemyndigheder og beskattet. Den seneste opgørelse viser, at Skattestyrelsen har afsløret skattepligtige beløb for knap 1 mia. kr.

”Sager som Panama Papers viser, hvordan nogle virksomheder og enkeltpersoner spekulerer i, hvordan de kan slippe for at betale skat i de lande, hvor de har tjent pengene. Med Skattestyrelsens indsats sørger vi umiddelbart for, at de pågældende ikke slipper afsted med at snyde fællesskabet. Derudover er regeringen fuldt fokuseret på at styrke indsatsen mod organiseret skattekriminalitet”, siger skatteminister Morten Bødskov.

Reguleringen af det skattepligtige beløb indarbejdes i skatteyderens årsopgørelse, der angiver hvor stor en restskat, der skal betales. Reguleringerne giver en forventet skattebetaling på 433 mio. kr. – dog skal der tages tages højde for udfaldet af bl.a. boopgørelser i konkurssager, påklagede skattesager og erstatningssager rejst af Skattestyrelsen ved domstolene. Skattestyrelsen har udsendt skatteopkrævninger til 115 personer og 83 selskaber, hvilket foreløbig har ført til skattebetalinger for 131 mio. kr.

”Skattestyrelsens arbejde med de flere tusinde dokumenter og mails har vist, at skattely og international skatteunddragelse desværre også er et problem her i Danmark. Derfor glæder det mig, at regeringen sammen med Folketingets øvrige partier i begyndelsen af marts blev enige om at styrke skattekontrollen markant, herunder indsatsen mod organiseret skattekriminalitet”, siger Morten Bødskov.

Skattestyrelsen forventer ikke at starte yderligere kontrolsager, da alle personer og selskaber fra Panama Papers-lækagen er identificeret. Det kan dog ikke udelukkes, at der vil blive startet sager, hvis myndighederne modtager yderligere oplysninger.

Det var den daværende skatteminister Karsten Lauritzen, der tog initiativ til at købe de lækkede Panama Papers i 2016.

Læs mere i publikationen om Panama Papers her