Folketinget skærper regler mod aggressiv skatteplanlægning

Et flertal af Folketingets partier er i dag blevet enige om en ændring af CFC-reglerne, der styrker det danske værn mod skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning.

CFC-regler er værnsregler, der skal hindre, at indkomst vilkårligt kan flyttes ud af Danmark til lande med lavere beskatning. CFC-regler dæmmer nemlig op for, at virksomheder – helt lovligt – placerer skattepligtige indtægter og aktiver i datterselskaber i lavskattelande, så virksomhederne slipper billigere i skat.

Folketinget har netop vedtaget et lovforslag, der sikrer at Danmark har implementeret den resterende del af EU’s skatteundgåelsesdirektiv, der bl.a. indeholder minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler.

”Det glæder mig, at der i Folketinget var bred opbakning til lovforslaget, som har været længe undervejs. Det er min klare opfattelse, at vi har fundet en robust og afbalanceret løsning, hvor vi får fastholdt den ambitiøse linje mod skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning og samtidig får taget ordentlig hånd om erhvervslivets bekymringer, således at vi ikke underminerer danske virksomheders internationale konkurrenceevne,” siger skatteminister Morten Bødskov.