Bredt flertal udskyder betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag i juni og A-skattelån

Et bredt flertal af Folketingets partier er blevet enige om at udskyde fristen for juni-betalingen af A-skat og AM-bidrag og tilbagebetalingsfristen for A-skattelån for januar-betalingerne.

For at undgå at virksomhedernes tilbagebetaling af corona-låneordninger klumper sammen i enkelte måneder, har et bredt flertal af Folketingets partier vedtaget at udskyde fristerne for A-skattelån for januar. Og for at sikre virksomhederne ekstra likviditet er partierne også blevet enige om at udskyde fristen for juni-betalingen af A-skat og AM-bidrag for alle virksomheder.

”Selv om vi så småt er kommet i gang med genåbningen af samfundet, står vi fortsat i en situation, hvor virksomhederne er presset økonomisk. Sammen med Folketingets partier har vi samlet set stillet ca. 590 mia. kr. til rådighed for virksomhederne det seneste år, men nogle af de her låneordninger skal betales tilbage oveni hinanden. Derfor er det så vigtigt, at vi sammen med et bredt flertal af Folketingets partier er enige om at udskyde fristen for juni-betalingen af A-skat og AM-bidrag”, siger skatteminister Morten Bødskov.

Udskydelsen af betalingsfristerne blev vedtaget, da Folketingets partier i slutningen af april også vedtog regeringens forslag om at oprette nye rentefrie låneordninger for virksomhedernes betaling af A-skat, AM-bidrag og moms.

Helt konkret betyder udskydelsen, at juni-betalingen af A-skat og AM-bidrag skubbes til januar 2022, samt at tilbagebetalingsfristen for små og mellemstore virksomheders A-skattelån for januar 2021 flyttes fra november 2021 til november 2022.

På den måde får alle virksomheder altså likviditetshjælp for juni-betalingen af A-skat og AM-bidrag ved at udskyde betalingsfristen i ca. 7 måneder. For A-skattelånet får små og mellemstore virksomheder op til et års yderligere løbetid, så man på den måde undgår for mange måneder med flere tilbagebetalinger i slutningen af 2021 og begyndelsen af 2022.

”Vi skal holde hånden under danske arbejdspladser. Ved at udskyde betalingsfristerne for A-skat og AM-bidrag og tilbagebetalingsfristerne for A-skattelån giver vi virksomhederne yderligere hjælp, mens samfundet genåbner. I hele det her forløb har det været regeringens ambition sammen med Folketingets partier at holde hånden under dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser. Det er det fortsat. Vi skal ikke tabe virksomhederne på målstregen, og derfor står vi nu klar med endnu en hjælpende hånd”, siger Morten Bødskov.