Skatteministeriet

Rapporter

Luk

Anbefal siden

Indtast modtagerens e-mailadresse og dit navn, samt en besked om hvorfor du synes, modtageren skal gøres opmærksom på denne side.

Luk

Siden er sendt!

Du har nu sendt siden:
Rapporter

Skatteministeriet udgiver løbende rapporter, som behandler større skatteøkonomiske temaer. Rapport-formatet har til formål at belyse større temaer, som kræver en grundig behandling med flere kapitler, underanalyser og delkonklusioner.

Målgruppen er eksempelvis skatteprofessionelle, medier og uddannelsesinstitutioner.

Rapport 3. juli 2017

Skatteøkonomisk Redegørelse 2017

Skatteøkonomi Skatteministeriet har for første gang offentliggjort rapporten Skatteøkonomisk Redegørelse, som sætter lup på de danske skatter og afgifter. Rapporten viser blandt andet, at skattetrykket i Danmark fortsat er det højeste i OECD. Rapporten viser også, at personskatterne trods de senere års mange reformer stadig udgør over halvdelen af danskernes skattebyrde.

Rapport 27. juni 2017

Rapport om administration af udbyttebeskatning

Skatteadministration I forlængelse af handleplanen 'SKAT ud af krisen' blev der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med det formål at afdække, om lovgivningen på udbytteområdet er tilstrækkelig robust og tidssvarende. Det arbejde er nu afsluttet, og arbejdsgruppens rapport foreligger hermed. Det er overordnet arbejdsgruppens vurdering, at der er behov for at justere de gældende regler på området – herunder for at forebygge svindel fremadrettet. Rapporten beskriver fire mulige modeller for en ændret udbyttebeskatning af udenlandske aktionærer. Regeringen foreslår på den baggrund en ny model for udbyttebeskatning, som inddrager centrale elementer fra model I og model II i arbejdsgruppens rapport.

Rapport 13. juni 2017

Fra én til syv styrelser - Skatteforvaltningen 2021

Skatteforvaltningen 2021 SKAT ophører med at eksistere 1. juli 2018 og erstattes af i alt syv nye styrelser. Skatteministeriets samlede koncern vil dermed fremover komme til at bestå af i alt ni styrelser, da koncernen ud over de syv nye styrelser fortsat også vil bestå af Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden.

Rapport 13. juni 2017

En skatteforvaltning i hele Danmark - Skatteforvaltningen 2021

Skatteforvaltningen 2021 Den nye skatteforvaltning vil i 2021 være til stede i 26 byer fordelt over hele landet. Med En skatteforvaltning i hele Danmark tilfører regeringen 1.500 ekstra arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet. Herudover placeres fem nye styrelseshovedkvarterer og tre nye faghovedkvarterer uden for Hovedstadsområdet.

Rapport 20. januar 2017

Analyse af skatteforhold i vandsektoren

Som en del af 2015-aftalen om regulering af vandsektoren blev partierne bag enige om at igangsætte en analyse af skatteforholdene i vandsektoren. Analysen afdækker bl.a. konsekvenserne for vandselskaberne af de eksisterende skatteregler, og om selskaberne har tilstrækkelige muligheder for at leve op til intentionerne bag indførelsen af den skattepligt, som blev indført med vandsektorloven i 2009.

Rapport 10. oktober 2016

Fordeling og incitamenter 2016

Fordeling En ny omfattende publikation fra Skatteministeriet sætter tal på en række aspekter i danskernes økonomi. Overordnet set stiger danskernes velstand og indkomster uden, at de senere år har givet mærkbart større indkomstforskelle i befolkningen.

Rapport 5. oktober 2016

Tryghed for boligejerne

Danskerne får fra 2019 samlet set højere ejendomsvurderinger, og derfor foreslår regeringen lavere boligskattesatser og en permanent skatterabat, ligesom regeringen vil indføre et nyt og forbedret boligskattestop.

Rapport 5. oktober 2016

Nye og mere retvisende ejendomsvurderinger

Skatteministeriet har udviklet et helt nyt ejendomsvurderingssystem, som vil give mere retvisende og præcise vurderinger af danskernes ejendomme og grunde. Det bliver taget i brug, så danskerne kan få nye vurderinger i 2019.

Rapport 26. august 2016

Et nyt skattevæsen – Ny organisering, flere medarbejdere og velfungerende it

Skatteadministration Regeringen vil investere omkring syv milliarder kroner i det danske skattevæsen frem mod 2020. Den massive ressourcetilførsel skal både gå til et betragteligt antal nye medarbejdere og en helt ny og moderne it-infrastruktur, som skal geare det danske skattevæsen til at løfte kerneopgaverne, som de ser ud i det 21. århundrede.

Rapport 15. juni 2016

Status over grænsehandel 2016

Grænsehandel Denne rapport dækker udviklingen i grænsehandlen i 2014 og 2015.

Rapport 6. juni 2016

Oversigt over anvendelse af Kammeradvokaten

Departementet I dag offentliggøres en rapport med en oversigt over skatteministeriets brug af Kammeradvokaten og udviklingen i omkostningerne hertil.

Rapport 6. november 2015

Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer

Aktionærbeskatning Analysen afklarer, om der er grundlag for at justere skattereglerne med henblik på at styrke danske institutters eksport af investeringsprodukter og konkurrencen på det danske marked.

Rapport 25. september 2015

SKAT ud af krisen - et oplæg til politisk samling

SKAT Handlingsplanen ’SKAT ud af krisen’ adresserer SKATs aktuelle problemer på inddrivelses- og udbytteområdet og tegner samtidig linjerne for fremtidens skattevæsen

Rapport 12. maj 2015

BoligJobordningen - evaluering

BoligJobfradrag BoligJobordningen udløb ved udgangen af 2014. Skatteministeriet igangsatte derfor i november 2014 en evaluering af ordningen. I den forbindelse har Skatteministeriet bedt konsulentfirmaet DAMVAD gennemføre en analyse, som skulle vurdere ordningens effekter blandt andet på arbejdsudbuddet og på sort arbejde.

Rapport 29. januar 2015

Status over grænsehandel 2014

Grænsehandel Denne rapport dækker udviklingen i grænsehandlen i 2012 og 2013 og indeholder desuden en foreløbig vurdering af grænsehandlen i 2014.

Rapport 19. december 2014

Oversigt over anvendelse af Kammeradvokaten

I dag offentliggøres en rapport med en oversigt over skatteministeriets brug af Kammeradvokaten og udviklingen i omkostningerne hertil.

Rapport 6. november 2014

Styrket indsats mod skattely

Skattely For at dæmme op for skattely nedsatte regeringen i november 2013 en tværministeriel task force mod skattely og tog samtidig initiativ til et styrket branche- og rådgiversamarbejde om grænseoverskridende skatterådgivning. Målet var at komme med anbefalinger til skærpede regler mod skattely samt udarbejde anbefalinger for god skatterådgivning.

Rapport 6. november 2014

Afrapportering fra den tværministerielle task force mod skattely

Skattely Regeringen nedsatte i november 2013 den tværministerielle task force mod skattely. Task forcen fik til opgave at gennemgå den gældende lovgivning og praksis på området og udarbejde mulige initiativer til bekæmpelse af skatteunddragelse i relation til skattelylandene.

Rapport 6. november 2014

Styrket rådgiver- og branchesamarbejde mod grænseoverskridende skatteunddragelse

Skattely I efteråret 2013 tog regeringen initiativ til styrkelse af indsatsen mod ulovlig brug af skattely. Som et af initiativerne inviterede daværende skatteminister Holger K. Nielsen repræsentanter for rådgiverne til at deltage i et særligt branchesamarbejde.

Rapport 11. september 2014

Forbedring af ejendomsvurderingen - Resultater og anbefalinger fra regeringens eksterne ekspertudvalg

Nye maskinelle modeller skal forbedre fremtidens ejendomsvurderinger, så de bliver mere gennemskuelige og giver større træfsikkerhed. Modellerne skal bygge på data om handelspriser for frie handler og data om den enkelte ejendom. Udvalget har undersøgt næsten 100 forskellige typer af data og har udvalgt de data, der har størst betydning. Disse data bør fremover indgå i vurderingen af den enkelte bolig. Det bør samtidigt være nemmere for ejerne at få rettet fejl i registre og beregningsgrundlag. Det er nogle af de væsentligste anbefalinger, som regeringens ekspertudvalg om ejendomsvurdering præsenterede ved offentliggørelsen af deres rapport.